In de nieuwe campagne introduceert de Hema de 'wereldberoemde' familie paashaas: stuiterbal Richie, zijn nette zusje Inez, hun elegante en lieve moeder Juliëtte en vader Charles, de haas des huizes. De hazenfamilie helpt de Hema met het verstoppen van paaseieren voor 'de grootste paaseizoektocht ooit'.
De één vind het schattig, de ander seksistisch, zo lezen we op Twitter en het AD.
'Chantal uit Hellevoetsluis stoort zich aan het stereotiepe gezinsbeeld van een vader, moeder en twee kinderen dat de Hema neerzet. 'Beetje jammer. Wie zegt dat de paashaas hetero is?', schrijft ze op Twitter. De onderneemster begrijpt de keuze ook om persoonlijke redenen niet. "Ik ben zelf lesbisch. Als kind groeide ik bovendien op met het beeld van een alleenstaande paashaas die eitjes verstopt. Waarom moeten daar nu opeens een gezin bij worden gesleept?"
Ze vindt de nieuwe Hemacampagne ook 'een beetje jammer' in het licht van het succes van de EuroPrideactie van het warenhuis, vorige zomer in Amsterdam "De T-shirts met twee tompoezen voor lesbo's en twee rookworsten voor homo's waren wél een leuk gebaar omdat de Hema daarmee de liefde tussen mensen van hetzelfde geslacht symboliseerde en aangaf een warenhuis te zijn voor iedereen".'
We lezen verder: 'De Hema zegt zich 'volstrekt' niet te herkennen in de kritiek. "Hema is blij dat het gezin paashaas aan de paascampagne mee wil werken. Verder wil het gezin paashaas en Hema er vooral een leuk paasfeest voor kinderen van maken'', meldt de woordvoerder in een reactie aan het Algemeen Dagblad.