Lieke: Voorlichting begint op lerarenopleiding

Lieke Voorlichting

Lesje 'homo zijn' op docentenopleidingen

De overheid heeft vanaf 1 december 2012 het geven van voorlichtingen over seksuele diversiteit op basis-, speciale en middelbare scholen verplicht gesteld. Het is daarom ook opgenomen in de kerndoelen van het onderwijs. De essentie van de overheid met deze kerndoelen is dat kinderen leren respectvol met elkaar om te gaan met betrekking tot seksuele voorkeur.

Is dit dan echt nodig? Want Nederland is toch het meest tolerantste land wanneer het gaat om de LHBT (Lesbi, Homo, Bi, Transgender) cultuur? Ja, maar toch voelen LHBT-jongeren zich niet veilig genoeg. Het blijkt namelijk dat één zesde van de biseksuelen mannen en één vierde van de transgenders zich schuldig voelt over zijn of haar seksuele gedrag en gevoelens. Daarnaast is het zo dat bijna 25% van de lesbische vrouwen en ruim 33% van de biseksuele vrouwen slachtoffer is geweest van seksueel geweld. Dit geldt ook voor één op de zeven homo- en bi mannen en voor bijna 33% van de transgenders. (Graaf, Bakker, & Wijsen, Een wereld van verschil, 2013) En nee dit was het nog niet, want om terug te komen op de LHBT-jongeren is het schokkend om te horen dat blijkt uit het SCP-onderzoek onder 1636 jongeren met de leeftijd van 19 en 20 jaar, 50% van de homo-, lesbische en bi-jongeren aangeven weleens suïcide gedachten te hebben gehad. (Felten & Boote, 2012) (…)

Voorlichting op school

Basisscholen blijken zich moeilijk aan de afspraak kunnen houden om de kinderen wat te leren over seksuele diversiteit. Op verschillende middelbare scholen wordt het starten van een GSA gestimuleerd. GSA staat voor Gay Straight Alliance en het is een groep die is opgericht door leerlingen en docenten op de middelbare school die willen dat hun school veilig is voor iedereen. Of je nu homo, hetero, lesbo, bi, transgender of in dubio bent. Een GSA probeert een sfeer op school te creëren waarin iedereen zichzelf kan zijn. (COC Nederland & GSA Netwerk, Waarom een GSA, 2011). Dit is natuurlijk erg goed, maar we zijn er nog lang niet.

Daarom vind ik dat de aandacht en energie die wordt besteed aan voorlichting wat betreft seksuele diversiteit anders ingezet moet worden.

Voorlichting op lerarenopleidingen

Want er zijn natuurlijk veel instanties die zich wel inzetten voor de LHBT-cultuur in onze maatschappij. COC en stichting Outway geven bijvoorbeeld voorlichtingen op scholen op vrijwillige basis. Maar mijn mening is dat het probleem te direct wordt aangepakt. De voorlichtingen worden gegeven op scholen, voor de kinderen, door vrijwilligers. Omdat het vaak door vrijwilligers gegeven wordt kan het nooit alle scholen op dezelfde kwaliteit en punctualiteit bereiken. Ik denk daarom dat alle tijd en moeite voor initiatieven zoals voorlichtingen van het COC en stichting Outway niet ingezet moeten worden op basis en middelbaar onderwijs maar juist op de PABO en de lerarenopleidingen.

"Uit onderzoek in opdracht van minister Bussemaker bleek in 2014 dat PABO’s en tweedegraads lerarenopleidingen in praktijk 'vrijwel geen' aandacht besteden aan de LHBT-acceptatie. Het onderwerp wordt volgens het onderzoek 'onvoldoende' en 'niet specifiek' benoemd in de bekwaamheidseisen voor toekomstige docenten." (COC Nederland, Stel voorlichting verplicht op docentenopleiding, 2016)

COC voorzitter Ineke zegt:  “Als docenten zelf nooit leren hoe het moet, dan zullen hun lessen over LHBT-acceptatie onder de maat blijven.” (COC Nederland, Stel voorlichting verplicht op docentenopleiding, 2016)

Omdat de PABO en de docentenopleidingen vierjarige opleidingen zijn, is het zo dat deze maatregel niet meteen terug te zien is in de maatschappij. Maar omdat deze studenten al vanaf jaar één stage moeten lopen denk ik dat ze met hun kennis scholen op dat moment al hulp kunnen bieden. In onze maatschappij is het nou eenmaal belangrijk om ons te focussen op humanisering en duurzaamheid. Het onder aandacht brengen van de diversiteit van de mens en dit ook zo inzetten dat we dit over tien jaar ook nog terug kunnen zien. We leven nou eenmaal voor de toekomst en niet voor het verleden."

Lees het hele artikel hier.

Lieke
Dit ben ik, Lieke Kuijper.Ik ben 19 jaar en ik studeer Social Innovation aan de Performatory in Breda op de NHTV. Ik ben nu zelf bijna 4 jaar uit de kast als lesbienne en ik vind het belangrijk om andere jongeren te hlepen die twijfelen over hun geaardheid of gender. Daarom ben ik vrijwilliger bij stichting Outway en ik geef zowel voorlichtingen als dat ik mij inzet voor het hojokamp en anderen activiteiten. Ik ben een voorvechter voor de hele LHBTQIA+ gemeenschap en de rechten hiervan.

Reacties

Log in om reacties te lezen en zelf te reageren.



Recent nieuws:

Vers leesvoer

Van intersectioneel feminisme, raciale rechtvaardigheid en seksuele bevrijding tot de geschiedenis van LHBTIQA+ in Nederland voor iedereen (10+), Confettiregen hertaald én een zinnelijk, poëtisch debuut.

Lees verder

Kerstwensen

Lichtjes, mooi gedekte tafels, cadeautjes onder de boom? Kerst betekent voor iedereen iets anders. Van gezelligheid, warmte en verbinding tot juist eenzaamheid. Wij vroegen onze lezers: Wat is jouw kerstwens?

Lees verder

Een zwaluw in de kamer

'Straal uit dat iedereen er mag zijn. Heb aandacht voor diversiteit, reik zo een helpende hand. De ondertitel van mijn boek is niet voor niets Queer-verhalen die je omarmen.' We spreken Eveline van de Putte.

Lees verder
Meer nieuws & achtergronden