'Alex Bledel kreeg een Emmy Award voor haar rol als Ofglen (Handmaid's Tale), die haar liefde voor een vrouw met een hoge prijs moet betalen.'
Handmaid's Tale: Homoseksualiteit wordt niet geaccepteerd in de nieuwe wereld. Het is een 'vergrijp' dat wordt bestraft met de dood, en daar komen de karakters gespeeld door Samira Wiley (OItNB) en Alexis Bledel (Gilmore Girls) heel snel achter… (Hollywood Reporter)
Volkskrant: 'Meer dan een goed jaar was het. Met boven aan onze top-10 twee geweldige series, die ook nog iets te zeggen hebben. Dat The Handmaid's Tale en The Deuce deels door vrouwen worden gemaakt, zie je in alles terug', schrijft Mark Moorman.
'Het voordeel van de gouden periode van de televisieserie, waar we nu midden in zitten, is dat er zo veel te kiezen valt. Jammer genoeg is dat ook het nadeel.' Dit zijn, volgens de Volkskrant, de 10 beste series van afgelopen jaar.
Lees het hele artikel op Volkskrant.nl
'(E)r sprongen dit jaar tien series uit, waarbij aangetekend moet worden dat er ook een paar heel goede net buiten de boot zijn gevallen. Zoek uw persoonlijke favorieten zelf maar uit: Twin Peaks, Narcos, Peaky Blinders, Please Like Me en Klem (hoogst genoteerde Nederlandse serie) haalden het net niet - in willekeurige volgorde. Blijven over tien topseries die van dit jaar een van de beste seriejaren uit de televisiegeschiedenis maken. Peak TV, zoals het huidige tijdperk in de Amerikaanse pers wordt aangeduid.'
1 - The Handmaid's Tale
(Bruce Miller, gebaseerd op de roman van Margaret Atwood, Hulu/Videoland)
'The Handmaid's Tale mag gebaseerd zijn op een dystopische roman van de Canadese schrijver Margaret Atwood uit 1985, het is onmogelijk je als kijker te onttrekken aan de parallellen met de actualiteit, van het kalifaat van IS tot aan het Amerika van Trump. Wie vicepresident Pence de afgelopen week een gebed aan de grote leider Trump zag opdragen, stapt midden in de wereld van The Handmaid's Tale, waarin de VS in de nabije toekomst in een extreem christelijke theocratie zijn veranderd. Onvruchtbaarheid teistert het land en de vrouwen die nog wel kinderen kunnen krijgen worden als slaven behandeld. Door middel van geritualiseerde verkrachtingen moeten zij, de handmaids (dienstmaagden), het voortbestaan van de heersende klasse garanderen.
Natuurlijk, het is de aankleding, de gruwelijke schoonheid van sommige scènes die je naar de keel grijpt, het scenario dat zelfs in de beschrijving van het inktzwarte kwaad nuances weet aan te brengen, maar het is toch vooral de serie met een aantal verpletterende acteerprestaties. Elisabeth Moss voorop, als Offred, in veel scènes close-up in beeld, haar ogen voortdurend heen en weer schietend tussen wanhoop, opstand en een sprankje hoop, waar de kijker zich aan vastklampt. Ook aan Ann Dowd (eveneens opmerkelijk in The Leftovers) en Alexis Bledel, denken we nog vaak terug. Bledel kreeg een Emmy Award voor haar rol als Ofglen, die haar liefde voor een vrouw met een hoge prijs moet betalen. In het jaar van de sterke vrouwen is The Handmaid's Tale een instantklassieker.'
2 - The Deuce
(David Simon, George Pelecanos, HBO/Ziggo)
'We waren afgelopen jaren in serieland vaker in het New York van de vroege jaren zeventig, stad op de rand van de financiële en morele afgrond, zinderend van artisticiteit. Maar niet eerder werd ze zo overtuigend neergezet als in The Deuce. De HBO-serie voert ons terug naar de straten rond Times Square in het jaar 1971. In het oeuvre van schrijver David Simon is The Deuce een waardige opvolger van zijn klassieke serie The Wire, nu al weer vijftien jaar oud. En net als in The Wire legt Simon de hele machtsstructuur van een buurt en een stad bloot, in dit geval rond een belangrijk stuk verborgen geschiedenis: het moment waarop de seksindustrie zich van de straten van Manhattan naar binnen verplaatste en de pornofilmindustrie opkwam.
The Deuce is een ensemblestuk, een mozaïekvertelling, waarbij tientallen uitzinnige en kleurrijke personages passeren, in het volstrekt overtuigende decor van een ranzige, gevaarlijke en verleidelijke stad. Het hart van de serie wordt gevormd door Maggie Gyllenhaal, als prostituee Candy, die we volgen op haar reis naar zelfstandigheid, van het gevaarlijke leven op straat naar de achterkamers waar ze haar lot in eigen handen wil nemen in de pioniersdagen van de pornofilm. Ook hier een actrice in wier gezicht we, in vele close-ups, de hele wereld weerspiegeld zien. Adembenemend. En die muziek!'
Bekijk de rest van de top 10 op Volkskrant.nl.