Het einde van het jaar is bij uitstek geschikt voor nieuwe reclamespotjes, zo dacht ook het automerk Renault. De Renault Clio bestaat 30 jaar, en die 30 jaar vormt het decor voor een liefdesverhaal waar je het, volgens sommigen, niet droog bij houdt en die volgens anderen 'een bevestiging van vooroordelen en stereotypen' is.
Beeld: YouTube
Het verhaal: Twee jonge meisjes leren elkaar kennen en brengen een zomer samen door, de ene komt uit Frankrijk, de andere (met het rode haar…) uit Groot Brittannië. In de volgende scene zie je meisjes jaren later en een romance bloeit op. Ze schrijven elkaar brieven en de vader van het Franse meisje ontdekt deze en is not amused. Weer later in het verhaal zie je de Franse jonge vrouw trouwen en haar man ook weer snel verlaten. Ze stopt haar spullen in de Renault Clio en rijdt naar haar grote liefde. Als laatste scene zie je de twee vrouwen, met hun dochtertje op de achterbank, arriveren bij de ouders van de Franse vrouw, die de relatie inmiddels duidelijk volledig hebben geaccepteerd. De slogan: 'The All-New Renault Clio: 30 years in the making.'
Een 'prachtig verhaal in twee minuten', 'mooie beelden van een lesbische liefdesgeschiedenis', 'gelukkig weer eens LHBT-representatie in een main-stream commericial', maar ook: 'het uitgangspunt is heteronormatief' en 'neemt het standaard gezin als basiswaarde', en er moet weer een tragisch coming-out verhaal verteld worden (vindt vooral vice.com). Hoe dan ook: Renault had ook een andere commercial kunnen maken, maar koos voor dit verhaal en laat de liefde tussen twee vrouwen zien (waar boze tongen dan weer over roepen dat ze 'inclusiviteit exploiteren') en deze versie van Oasis 'Wonderwall' door Rahel Debebe-Dessalegne is erg mooi! Kijk zelf maar:
*
Blijf op de hoogte!