Op 2 februari vindt de 54e editie van de Superbowl plaats in Miami, Florida. Tijdens het jaarlijkse Super Bowl event zal de finale van het American Football seizoen worden gespeeld en de 'half time show', het tussenprogramma, wordt dit jaar gevuld door niemand minder dan Jennifer Lopez en Shakira. Demi Lovato zal openen met het Amerikaanse volkslied. De Super Bowl is één van de belangrijkste sportevenementen in de Verenigde Staten. De wedstrijd was meermaals het best bekeken televisieprogramma van het jaar in de Verenigde Staten en hoort met meer dan honderd miljoen kijkers samen met de finale van de UEFA Champions League tot de best bekeken sportevenementen ter wereld.
Reclames die gemaakt worden voor de Super Bowl kosten dan ook behoorlijk veel geld, een paar minuten zendtijd kost miljoenen dollars: veel bedrijven doen hun best om een bijzondere commercial te maken die gelanceerd wordt tijdens de Super Bowl. Sommige bedrijven grijpen de kans om de nadruk te leggen op diversiteit. Zo maakte Coca Cola twee jaar geleden een commercial waarin er een lesbisch stel en genderqueers werden uitgelicht: Dit jaar lijkt het erop dat met name Microsoft en Sabra Dipping Company – een Amerikaans bedrijf dat bekend is om hun hummus - met hun 'Super Bowl ads' een steentje gaan bijdragen aan de representatie van seksuele diversiteit.
Katie Sowers in Microsoft reclame
Als het gaat om de representatie van LBTQ+ vrouwen, heeft Microsoft dit jaar 'gewonnen' met hun reclame waarin Katie Sowers, de eerste openlijk lesbische coach bij de Super Bowl, te zien is. 'Microsoft zet zich in om de volgende generatie game changers, zoals Katie Sowers, te empoweren. Als offensief assistent-coach voor de San Francisco 49ers heeft ze geschiedenis geschreven als de eerste vrouw die ooit coachte in de Super Bowl,' is er in het bijschrift te lezen van het YouTube filmpje.
Eerste lesbische coach Super Bowl
Katie Sowers is de eerste vrouwelijke én eerste openlijk lesbische coach in de geschiedenis van de National Football League (NFL). Hoewel Sowers vaak wordt bewonderd om haar positie als vrouwelijke coach in de NFL, vertelde Sowers in een interview met People dat ze niet wil dat haar vrouw-zijn bepalend gaat zijn voor haar carrière: 'De coaches waar ik mee werk worden vaak gevraagd hoe ze het ervaren om met een vrouw te werken,' zei Sowers. 'Voor hen is het niet eens iets waar ze aan denken - en het is niet iets waar ik echt aan denk. Ze zien me om wie ik ben als coach, en niet als 'de vrouwelijke coach'.'
Sowers kwam in 2017 openlijk uit de kast als lesbisch. 'Wat je ook doet in het leven, één van de belangrijkste dingen is trouw blijven aan wie je bent,' vertelde Sowers destijds aan Outsports. 'Er zijn zoveel mensen die zich identificeren als LGBT+ in de NFL -zoals in elk bedrijf - die het niet prettig vinden om publiekelijk naar buiten te komen over hun seksuele geaardheid.'
Drag queens in Sabra Hummus reclame
In de reclame van Sabra Hummus, die zal worden getoond tijdens de Super Bowl, zijn beroemdheden Kim Chi en Miz Cracker uit RuPaul's Drag Race te zien. RuPaul's Drag Race is een populair Amerikaans talentenjachtprogramma voor drag queens. Dit wordt de eerste reclame met drag queens die door meer dan 100 miljoen mensen verspreid over de hele wereld zal worden bekeken. Een groot deel van de toeschouwers van de Super Bowl zal waarschijnlijk niet gewend zijn aan drag queens. Op deze manier kan de representatie van drag queens onder een 'mainstream' publiek juist bijdragen aan de normalisering en acceptatie. Way to go, Sabra!
De teaser is alvast te zien:
Ellen DeGeneres en Portia de Rossi
Ellen en Portia spelen de hoofdrol in een Amazon-commercial die voor het eerst te zien zal zijn tijdens de Super Bowl. Of..?
*
Blijf op de hoogte!