Zeeman wordt 'zeemens': de Nederlandse winkelketen lanceert op zaterdag 29 februari een genderneutrale kledinglijn, genaamd #BasicZ. Volgens Zeeman dragen mannen en vrouwen steeds vaker elkaars kleding. Daar speelt de #BasicZ collectie op in: de nieuwe kledinglijn werd ontwikkeld voor iedere gender. Niet de hele Zeemancollectie deed mee aan de unisextrend: de bekende Zeemanonderbroeken hebben (nog) geen man/vrouw-overschrijdend redesign gekregen. De collectie bestaat voornamelijk uit relaxte hoodies, oversized sweaters en ruime T-shirts 'met een boxy fit'.
Niet alleen de unisex-fit moet de lijn acceptabel maken voor iedere gender: ook de kleuren nude, ijsblauw, poederroze of crème, en ook basic-zwart worden gezien als gender neutrale kleuren. Zeeman hoopt dat de unisexlijn een vaste plek in de basiscollectie verovert.
Beeld: Zeeman
Bekijk de collectie op zeeman.nl
Dominante stereotypen
Marieke van den Brink, hoogleraar genderstudies aan de Radboud Universiteit in Nijmegen is heel positief over kleding zonder geslachtsaanduiding: 'We hebben zo meer keuzevrijheid'', zegt ze. 'Het betekent niet dat we prompt in vormloze grijze zakken hoeven te lopen, of dat mannen zich niet meer 'mannelijk' of vrouwen niet meer 'vrouwelijk' mogen kleden. Maar wanneer winkels niet meer aangeven voor wie wat is, voelen consumenten zich minder ongemakkelijk bij het negeren van dominante genderstereotypen in onze maatschappij.' (De Gelderlander)
Astrid Oosenbrug, voorzitter van COC Nederland, de belangenorganisatie van homoseksuelen, lesbiennes, biseksuelen en transgenders, is erg blij met de kledinglijn: 'Wij vinden het heel tof dat er steeds meer keuze is voor meer mensen. 1 op de 25 mensen in Nederland voelt zich niet thuis in de hokjes man en vrouw of vindt die hokjes eigenlijk helemaal niet belangrijk'', stelt Oosenbrug. 'Voor hen is het fijn dat deze kleding er is,' lezen we op AD.nl.
Steeds meer genderneutraal
Zeeman is niet de eerste Nederlandse winkelketen die genderneutraal gaat. In 2017 besloot Hema al om kinderkleding niet meer te labelen. Sindsdien staat er bij roze kinderkleding geen bord meer met 'meisjes' en bij babyblauw geen bord meer met 'jongens'. 'Hema wil graag kinderen in staat stellen te zijn wie ze willen zijn. Van stoere meisjes en lieve jongens tot echte prinsessen en astronauten in de dop', is de visie. En eerder paste Bart Smit de catalogus al aan; geen aparte pagina's meer voor jongens en meisjes. H&M kwam al in 2018 met een genderneutrale kledinglijn. Volgens stylist Manon Meijers is unisex kleding niet zo nieuw als vaak wordt gedacht: 'Het is niet spannend of vernieuwend. Het gebeurt al jaren.' (RTL Nieuws, 2018) De stylist zegt wel dat we moeten oppassen met het label 'genderneutraal': 'Ik denk dat veel merken unisex kleding tegenwoordig ook gebruiken als marketingtruc. Genderneutraal is een hot thema, maar we moeten er niet in doorslaan. Het is ook leuk om het onderscheid tussen mannen en vrouwen te laten zien.'
Poll: Wat vind jij van genderneutrale kleding?
Anders: Log in en laat hieronder jouw reactie achter!
*
Blijf op de hoogte!