De zomer komt eraan en daarmee het Pride-seizoen; langzaam maar zeker ontstaat er een lange rij aan grote merken die speciaal voor Pride een regenboog-product lanceren. Zo hebben we LEGO, die een set legostenen op de markt bracht met de tag 'Everyone is Awesome' (#everyoneisawesome), waar conservatief Amerika (lees: Fox News) dan weer geen goed woord voor over heeft [bron] en Disney die een uitgebreide lijn Pride-producten aanbiedt onder de naam 'Rainbow Disney'.
Beeld: Dr. Martens & LEGO
Converse heeft een complete Pride-collectie uitbracht, van slippers tot sneakers en shirts (je vindt ze hier) en Adidas heeft een 'Pride Pack', met vier verschillende sneakers in regenboogkleuren. Dr. Martens maakt een speciale Pride-schoen en doet dit jaar donaties aan LGBTQ+ organisaties over de hele wereld, net als UGG. Met de slogan: 'Wat je voornaamwoord ook is, UGG staat achter je' heeft het merk een Pride-collectie gelanceerd in samenwerking met de artiesten Lil Nas X, Hari Nef en Omari Douglas en activist Kai-Isaiah Jamal, die zich inzet voor de zichtbaarheid van transgenders. De collectie vind je hier.
Calvin Klein lanceerde in 1994 al de genderneutrale geur CK One en ook dit jaar hebben ze allerlei Pride-ondergoed, kleding en accessoires in het aanbod [bekijk de collectie hier] en steunen verschillende LGBTQ+ organisaties, want 'Samen staan we sterk. Samen staan we trots.' Levi's maakte een Pride 2021 video genaamd 'All Pronouns. All Love', want ' door iemands voornaamwoord te respecteren zie je hoe diegene in de wereld staat.' De collectie vind je hier.
'Take Pride in Us'
Pride Amsterdam gaat dit jaar door, maar de botenparade wordt doorgeschoven naar 2022. Dit jaar wordt uitgebreid stilgestaan bij 25 jaar Pride Amsterdam, van 31 juli tot en met 8 augustus 2021. Het programma is op dit moment in ontwikkeling en zo ook, nemen we aan, de acties, producten en gadgets die de grotere Nederlandse bedrijven, zoals HEMA, daaraan gekoppeld zullen lanceren.
Kom je een leuke Pride-collectie tegen? Mail ons en we voegen 'm toe aan de lijst! redactie@zijaanzij.nl
Kritiek
De lancering van de verschillende Pride-collecties levert elk jaar ook een hoop kritiek op: Grote bedrijven zouden een slaatje willen slaan uit de (onderdrukking van de) LHBTQ-gemeenschap, hun marketing richten op een kwetsbare groep om over 'onze ruggen' geld te verdienen en trouwens is alles Pride tegenwoordig veel te commercieel. Tja. Dat deze grote merken hun budget besteden aan inclusiviteit, normalisering en Pride vind ik persoonlijk juist mooi. Ze hadden ook een andere keuze kunnen maken, maar hebben dat niet gedaan. De meeste merken doneren een deel van de opbrengst van hun Pride collecties aan organisaties die op verschillende manieren internationaal LHBTQ-groepen steunen en daarbij zijn al die regenboog producten best tof. Ik ben bijvoorbeeld al erg hard gevallen voor die Pride Chuck 70's.
*
Blijf op de hoogte!