TikTok, een platform voor korte mobiele video's, lanceert een nieuwe campagne, genaamd #JouwSuperkracht, om de LGBTQ-community in de spotlight te zetten met persoonlijke verhalen van TikTok-creators. Het platform nodigt met deze campagne iedereen uit om hun eigen ervaring te delen met een kleurrijk filter en het gebruik van #JouwSuperkracht.
Onderzoek
Uit een recent onderzoek van onderzoeksbureau YouGov in opdracht van TikTok onder ruim 600 respondenten in Nederland, blijkt dat de helft van de LGBTQ+-gemeenschap zich onvoldoende vertegenwoordigd voelt in onze samenleving. Als het gaat om gebrek aan vertegenwoordiging noemt maar liefst 76% van hen angst voor vijandigheid en haatdragende opmerkingen als mogelijke reden. Ook geeft 56% aan dat er te veel stereotypering is. Het gebrek aan kennis over LGBTQ+ is een veelgehoorde oorzaak.
Persoonlijke verhalen
Met de nieuwe campagne #JouwSuperkracht wil TikTok de LGBTQ+ gemeenschap vieren om wie ze zijn. Met persoonlijke verhalen van drie bekende Nederlandse creators Arunya, Ken Doll en Quinten, schijnt de campagne een licht op hun evolutie en nodigt de community uit om hetzelfde te doen. Om de campagne kracht bij te zetten heeft TikTok een filter ontworpen en bijpassende muziek van Hanna Batka. Deze filters zijn te vinden op het platform. De campagne is op TikTok de komende weken te volgen via #JouwSuperkracht.
TikTok-creators
TikTok biedt creators van over de hele wereld een plek om zich te vermaken, inspiratie op te doen en contact te leggen over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Daarbij heeft TikTok als prioriteit dat iedereen zich welkom en veilig moet kunnen voelen. De drie TikTok-creators die in de campagne het voortouw nemen, zijn voorlopers op het gebied van digital entertainment en hebben een positieve impact met hun persoonlijke verhalen op diverse communities. Ze laten zien dat ze trots zijn op wie ze zijn en willen daarmee ook anderen inspireren.
Arunya (@arunyaguillot):
'Ik ben zo'n 5 jaar uit de kast en in het begin heb ik mijn vader echt de tijd gegeven om eraan te wennen. Maar ik wil er niet altijd geheimzinnig over blijven doen. Ik wil juist m'n platform gebruiken om anderen te inspireren. Van mijn volgers uit Zuid-Azië krijg ik soms berichten van hen dat ze het gaaf vinden om te zien hoe open ik erover ben, en dat ze het waarderen om hun eigen cultuur vertegenwoordigd te zien in de queer community.' Zie hier haar TikTok video.
Ook Quinten Verschure (@quintenverschure) is blij dat hij zichzelf kan zijn bij het maken van zijn content op het platform:
'Anderhalf jaar geleden had ik mijn coming-out, ik heb lang getwijfeld of ik open moest zijn over mijn biseksualiteit. Mijn familie en vrienden wisten het al, ik had ook wel het idee dat er online positief gereageerd zou worden, toch vond het erg spannend. Gelukkig is het goed ontvangen, achteraf gezien had ik het veel eerder kunnen doen. Dat ik in de positie ben dat ik mijn volgers echt iets mee kan geven, vind ik erg gaaf. Ik krijg dagelijks veel positieve reacties, natuurlijk zit er ook weleens iets minder leuks bij, maar daar trek ik me niet zoveel van aan.' Zie hier zijn TikTok video.
Creator Ken Doll (@kendollthequeen) post ook vooral alles wat zij zelf leuk vindt om te delen:
'Bereik is daarin nooit mijn motivatie geweest. Het is voor mij vooral belangrijk om te laten zien dat je jezelf bent. Binnen de LGBTQ+-gemeenschap duwen we mensen maar al te graag in een hokje, terwijl dat het niet makkelijker maakt. Ik wil graag een een jongere generatie tonen dat dat niet hoeft.' Zie hier haar TikTok video.
Bevorderen van een gastvrije omgeving
Naast de campagne werkt TikTok voortdurend aan het bevorderen van een gastvrije omgeving. Daarom worden haatdragende, anti-LGBTQ+-content of accounts die mensen proberen te pesten of lastig te vallen, van ons platform verwijderd. Tegelijkertijd blijft TikTok investeren in tools om ervoor te zorgen dat mensen zich gesterkt voelen om hun TikTok-ervaring te delen, zoals de mogelijkheid om tot 100 reacties tegelijk te rapporteren of accounts in bulk te blokkeren. Het platform heeft ook prompts geïntroduceerd die mensen vragen mogelijk onvriendelijke opmerkingen te heroverwegen.
*
Blijf op de hoogte!