Het dirigentendrama Tár met Cate Blanchett in de hoofdrol draait sinds begin maart in de bioscopen en heeft voor veel controverse in de pers gezorgd. De film laat dan ook veel ruimte voor interpretatie. Gaat het over macht, over cancelculture, over #metoo, of over jezelf verliezen op weg naar de top? Had Lydia Tár, de sterdirigent, niet een man moeten zijn of is het juist bevrijdend, een nare, complexe queer vrouw als hoofdpersoon?
Waar het in Tár niet om gaat is het perspectief van Krista Taylor, het slachtoffer. Zij wordt haast volledig uit beeld gehouden. De film is niet geïnteresseerd in hoe geweld in een lesbische relatie eruit kan zien. En dat is jammer. Onderzoekers [Movisie] gingen er, in 2007, van uit dat huiselijk geweld in queer relaties net zo vaak voorkomt als in heterorelaties. We horen er wel veel minder van in het publieke debat of in culturele uitingen. Twee recentelijk verschenen boeken vertellen wel het verhaal van huiselijk geweld in een lesbische relatie. Beide zijn de moeite waard.
Carmen Maria Machado - In het Droomhuis
In het Droomhuis is de autobiografische debuutroman van de Amerikaanse queer auteur Carmen Maria Machado (1986). Ze schrijft daarin over haar allereerste lesbische relatie tijdens haar studententijd aan de universiteit van Iowa. Haar vriendin, in het boek alleen maar 'de vrouw uit het Droomhuis' genoemd, had eerst
Lees meer