Rainbow marketing

Het Pride-seizoen roept bijna automatisch de discussie op over het uitdragen van LHBTIQ+-vriendelijkheid in de marketing. De kritiek is niet mals: van 'inclusiviteit uitdragen, puur uit winstbejag' tot aan 'het wegmoffelen van het man of vrouw zijn' en het 'ons door de strot duwen'. Wat zie je zoal, wat ligt gevoelig en hoe doe je het goed? Lees hier wat expert Alfred Verhoeven en het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) hierover zeggen.

Alfred Verhoeven doet onderzoek naar Rainbow Marketing en is onder meer medeoprichter en bestuurslid van de Benelux LGBTIQ+ Business Chamber (BGLBC.org). De BGLBC is een belangenbehartigingsgroep zonder winstoogmerk met een duidelijk doel: de economische kansen en de vooruitgang van het LHBTIQ+-bedrijfsleven vergroten. De organisatie certificeert bedrijven van LHBTIQ+-ondernemers en pleit voor opname van LHBTIQ+-bedrijven en overheden voor leveranciers.

De ontwikkeling in de marketing

Alfred ziet hoe bijvoorbeeld het ijsmerk Magnum van Unilever een ontwikkeling doormaakt wat betreft het uitdragen van LHBTIQ+-vriendelijkheid. Een van de eerste tekenen van Marketing the Rainbow, dat is de naam van zijn PhD-onderzoek naar het onderwerp, is een Spaanse advertentie uit 2006, waarin twee vrouwen zich enigszins intiem met elkaar presenteren - natuurlijk omdat ze een heerlijke Magnum vast hebben. In de loop van de tijd zie je dat het merk een actiever rol spelen 

Lees meer

Reacties

Log in om reacties te lezen en zelf te reageren.



Recent nieuws:

Verbinding door begrip

Eline van Gils vertelt over Who's afraid of Oscar Wilde, een voorstelling over de uitdagingen van queer ouderschap, het maatschappelijk debat, zichtbaarheid en haar eigen kinderwens.

Lees verder

Illusion

OGENE is dit jaar goed van start gegaan met de release van een nieuwe single, die gaat over het ontsnappen aan de realiteit en het vinden van troost in een zelfgecreëerde, perfecte wereld.

Lees verder

'Doorgeslagen progressivisme'

Het normaliseren van kwetsend en haatdragend taalgebruik onder de noemer 'vrijheid van meningsuiting' is de nieuwe trend. Zij aan Zij kiest ervoor om Meta niet langer van content te voorzien.

Lees verder
Meer nieuws & achtergronden