Rainbow marketing

Het Pride-seizoen roept bijna automatisch de discussie op over het uitdragen van LHBTIQ+-vriendelijkheid in de marketing. De kritiek is niet mals: van 'inclusiviteit uitdragen, puur uit winstbejag' tot aan 'het wegmoffelen van het man of vrouw zijn' en het 'ons door de strot duwen'. Wat zie je zoal, wat ligt gevoelig en hoe doe je het goed? Lees hier wat expert Alfred Verhoeven en het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) hierover zeggen.

Alfred Verhoeven doet onderzoek naar Rainbow Marketing en is onder meer medeoprichter en bestuurslid van de Benelux LGBTIQ+ Business Chamber (BGLBC.org). De BGLBC is een belangenbehartigingsgroep zonder winstoogmerk met een duidelijk doel: de economische kansen en de vooruitgang van het LHBTIQ+-bedrijfsleven vergroten. De organisatie certificeert bedrijven van LHBTIQ+-ondernemers en pleit voor opname van LHBTIQ+-bedrijven en overheden voor leveranciers.

De ontwikkeling in de marketing

Alfred ziet hoe bijvoorbeeld het ijsmerk Magnum van Unilever een ontwikkeling doormaakt wat betreft het uitdragen van LHBTIQ+-vriendelijkheid. Een van de eerste tekenen van Marketing the Rainbow, dat is de naam van zijn PhD-onderzoek naar het onderwerp, is een Spaanse advertentie uit 2006, waarin twee vrouwen zich enigszins intiem met elkaar presenteren - natuurlijk omdat ze een heerlijke Magnum vast hebben. In de loop van de tijd zie je dat het merk een actiever rol spelen 

Lees meer

Reacties

Log in om reacties te lezen en zelf te reageren.



Recent nieuws:

Verliefd op een man

Ik dacht niet dat ik het ooit ging zeggen, maar ik denk toch echt dat ik voor het eerst in mijn leven verliefd ben op een man. Gelukkig staat mijn vriendin er ook achter. Ik denk trouwens dat zij hetzelfde voelt voor deze man.

Lees verder

Roze Filmdagen 2025

Op woensdag 19 maart begint het twaalfdaags filmfestival met bijna 120 speelfilms, korte films en documentaires met LGBTQ+ gerelateerde thema's van over de hele wereld!

Lees verder

Nachtdieren

Raven van Dorst in de Verenigde Staten: 'Met alle ontwikkelingen van de afgelopen tijd in het achterhoofd, ben ik benieuwd wie daar 's nachts niet kan of wil slapen in het beloofde land…'

Lees verder
Meer nieuws & achtergronden