Rainbow marketing

Het Pride-seizoen roept bijna automatisch de discussie op over het uitdragen van LHBTIQ+-vriendelijkheid in de marketing. De kritiek is niet mals: van 'inclusiviteit uitdragen, puur uit winstbejag' tot aan 'het wegmoffelen van het man of vrouw zijn' en het 'ons door de strot duwen'. Wat zie je zoal, wat ligt gevoelig en hoe doe je het goed? Lees hier wat expert Alfred Verhoeven en het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) hierover zeggen.

Alfred Verhoeven doet onderzoek naar Rainbow Marketing en is onder meer medeoprichter en bestuurslid van de Benelux LGBTIQ+ Business Chamber (BGLBC.org). De BGLBC is een belangenbehartigingsgroep zonder winstoogmerk met een duidelijk doel: de economische kansen en de vooruitgang van het LHBTIQ+-bedrijfsleven vergroten. De organisatie certificeert bedrijven van LHBTIQ+-ondernemers en pleit voor opname van LHBTIQ+-bedrijven en overheden voor leveranciers.

De ontwikkeling in de marketing

Alfred ziet hoe bijvoorbeeld het ijsmerk Magnum van Unilever een ontwikkeling doormaakt wat betreft het uitdragen van LHBTIQ+-vriendelijkheid. Een van de eerste tekenen van Marketing the Rainbow, dat is de naam van zijn PhD-onderzoek naar het onderwerp, is een Spaanse advertentie uit 2006, waarin twee vrouwen zich enigszins intiem met elkaar presenteren - natuurlijk omdat ze een heerlijke Magnum vast hebben. In de loop van de tijd zie je dat het merk een actiever rol spelen 

Lees meer

Reacties

Log in om reacties te lezen en zelf te reageren.



Recent nieuws:

Lesbisch met een man

We waren al zo'n tien jaar bij elkaar toen ze over gendertransitie begon. Ik wist dat die wens er was en had er geen moeite mee. Dacht ik toen. Nu de transitie zo goed als rond is, weet ik het niet meer. Wat zou jij doen?

Lees verder

Babygays

Hockey en plezier met queers onder elkaar: we spreken Leonoor en in haar stem schijnt continue de zon. Het is duidelijk dat het plezier van de Babygays ook het hare is.

Lees verder

SERA - Are You Sorry Now

'Het is een krachtige popballad waarin ik de rauwe emoties van liefdesverdriet en teleurstelling laat horen. Are You Sorry Now vertelt mijn verhaal — van alles geven, en toch met lege handen achterblijven.'

Lees verder
Meer nieuws & achtergronden