Soms lijkt het of de jongeren van nu zichzelf sneller als iets anders dan hetero of 'cisgender' identificeren dan vroeger. Maar klopt dit ook echt?
Eind februari publiceerde de Washington Post een artikel waaruit bleek dat jongeren in de VS zich steeds vaker als LGBT+ identificeren. Uit een grootschalig onderzoek is gebleken dat Amerikaanse jongeren met leeftijden tussen de 18 en 23 jaar, ook wel 'Generation Z' genoemd, zich losmaken van binaire opvattingen over gender en seksualiteit en zich veel meer dan oudere generaties identificeren als iets anders dan heteroseksueel. Eén op de zes volwassenen in generatie Z identificeert zich als LGBT+, blijkt uit onderzoek van Gallup. [bron] Of anders gezegd: Van alle mensen die zich als 'LHB' identificeren, is- volgens onderzoek van Bedbible- 30% tussen de 18 en 24 jaar.
De meest recente enquêtegegevens van Gallup waren gebaseerd op meer dan 15.000 interviews die in 2020 werden gehouden met Amerikanen van 18 jaar en ouder. Hieruit bleek dat 5,6 procent van de Amerikaanse jongeren zich identificeert als lesbisch, homoseksueel, biseksueel of transgender. In de bevindingen uit 2017 was dit nog maar 4,5 procent.
'In een tijd waarin Amerikanen steeds meer voorstander zijn van gelijke rechten voor homo's, lesbiennes en transgenders, identificeert een groeiend percentage Amerikanen zichzelf als LGBT,' schrijft een onderzoeker in het rapport.
Wat minder duidelijk is, is waarom. Komt het door een echte 'verschuiving' in seksuele geaardheid en genderidentiteit? Of komt het doordat jongeren zich steeds meer openstellen en/of vrij voelen om zich als LGBT+ te identificeren?
Als het laatste waar is, is het mogelijk dat de onderzoeksresultaten niet eens het complete aantal jongeren die zich als LGBT+ identificeren weergeeft. Bovendien werd de enquête alleen afgenomen bij het oudste segment van generatie Z, namelijk van 18 tot 23 jaar, terwijl iedereen die is geboren tussen 1996 en 2015 tot deze generatie behoort.
'Naarmate we meer Gen Z-volwassen zien worden, kunnen we dat aantal zien stijgen', zegt Jeff Jones, senior redacteur bij Gallup. Het onderzoek vind je hier.
Vrouwen vaker biseksueel
Wat ook opmerkelijk is aan de resultaten van dit onderzoek, is dat vrouwen zich vaker dan mannen als LGBT+ identificeren, en vooral als biseksueel. Meer dan 4 procent van alle 'Gen Z' vrouwen identificeert zich als biseksueel, terwijl minder dan 2 procent van de mannen zich identificeert als biseksueel. Ondertussen identificeert 1 procent van de vrouwen zich als lesbisch en bijna 3 procent van de mannen identificeert zich als homo.
Onderzoek van het Williams Institute aan de UCLA School of Law heeft eveneens uitgewezen dat een grote stimulans van de groei in de LGBT-gemeenschap werd veroorzaakt door biseksuele vrouwen en meisjes. Meer dan één op de tien middelbare scholieren in de VS identificeert zich als lesbisch, homoseksueel of biseksueel. En onder hen is 75 procent vrouw, waarvan 77 procent zich identificeert als biseksueel.
Waarom identificeren vrouwen en meisjes zich vaker als biseksueel dan mannen en jongens? Kerith Conron, onderzoeksdirecteur bij het Williams Institute, zei dat er meer onderzoek nodig is om dit te begrijpen. Maar, zei ze, 'mijn theorie zou zijn dat het acceptabeler is voor meisjes om zich als biseksueel te identificeren.'
'Binaire standaarden worden vooral opgedrongen aan jongens; van hen wordt verwacht dat ze mannelijk zijn,' zegt Conron. 'En voor meisjes wordt biseksueel zijn niet per se gezien als een kenmerkende afwijking van vrouwelijkheid.' Wel zijn er meer mannen uit generatie Z die zich als biseksueel identificeren in vergelijking met vorige generaties. Meer dan 75 procent van alle LHBT+ jongeren uit deze generatie is biseksueel, in vergelijking met ongeveer de helft van de LHBT+ millennials (geboren tussen 1980 en 1995).
Maar dat betekent niet per se dat biseksuele personen ook heel makkelijk uit de kast komen. Bi-volwassenen zijn veel minder geneigd om uit de kast komen naar belangrijke mensen in hun omgeving in vergelijking met hun homoseksuele en lesbische leeftijdsgenoten.
Door dit Amerikaanse onderzoek zijn we ook benieuwd geworden naar de manier waarop Nederlandse Gen Z'ers kijken naar gender en seksuele identiteiten.
Nederlandse Gen Z'ers
In een NRC recensie van het boek 'Gloei' lezen we over hoe Nederlandse Gen Z'ers omgaan met thema's als identiteit, gender, seksualiteit en liefde. Schrijver en dichter Edward van de Vendel (1964) interviewde 21 jongeren tussen de 16 en 23 jaar voor dit boek. De jongeren hebben iets gemeen: ze zijn allemaal queer en hebben een andere geaardheid of gender dan de meerderheid. Het lijkt of de geïnterviewde personen genderidentiteit en seksualiteit breder definiëren en ook meer openstaan voor interpretatie. Zo zie je bijvoorbeeld dat achter elke naam iemands gewenste voornaamwoorden staan.
Volgens de NRC recensie voelen ook Nederlandse jongeren zich al op vroegere leeftijd comfortabel bij een identiteit die niet per se 'cishet' is (cisgender hetero) en dit hangt samen met een verbeterde representatie in de media. Op middelbare scholen is de acceptatie van LHBT+ personen ook iets verbeterd met de oprichting van GSA's (Gender & Sexuality Alliances).
Queerboeken.nl: Gloei is 'een fascinerend én fantastisch boek. Het voelt bijzonder om al deze jongeren op deze manier te leren kennen.'
In de bundel lees je ontroerende persoonlijke verhalen die een breed beeld geven van de ‘queer’ jongeren van nu. Ze vertellen uitgebreid en openhartig over alles wat er in hun leven gloeit: liefde, woede, ambitie. Daarin zijn ze zeer verschillend: van de achttienjarige paralympische zwemkampioen tot de Syrische bootvluchteling. Gloei werd uitgegeven door Querido.
Representatie en Social Media
Het belangrijkste verschil met eerdere generaties is dat deze jongeren zijn opgegroeid met toegang tot het internet. Bijna alle Gen Z'ers gebruiken het internet om hun identiteit te onderzoeken. Dit maakt hun zoektocht net wat minder eenzaam. Denk bijvoorbeeld aan TikTok filmpjes waar met name middelbare scholieren op een hele creatieve manier uit de kast komen. Vooral tijdens de jaarlijkse Coming-Out-Dag kwamen veel jongeren uit de kast via social media.
Nederlandse jongeren hebben door hun social mediagebruik dus geen gebrek aan representatie van LGBT+ personen en dit heeft een positieve invloed op de manier waarop zij kijken naar seksualiteit en genderidentiteit.
*
Blijf op de hoogte!